آيا با فوايد شگفت انگيز روغن حيواني آشنا هستيد

روغن حيواني كه در ايران به آن روغن زرد يا روغن كرمانشاهي مي گويند. فرآورده اي حيواني و روغن خوراكي است كه از شير گاو يا گوسفند تهيه مي شود. اين روغن محلي يكي از روغن هاي پرمصرف در برخي از نقاط ايران است و بهترين و مرجح ترين نوع آن در منطقه كرمانشاه تهيه مي شود كه طعم و بوي خوب و ارزش غذايي بالايي دارد.

 

در طرز تهيه سنتي شير را دلمه مي كنند و سپس به دوغ تبديل مي كنند و با استفاده از مشك و پختن كامل آن كره به دست مي آيد. طعم و كيفيت روغن حيواني بستگي زيادي به نحوه تغذيه و چرا دارد. دامداري شش اين روغن زماني كه گله هاي گوسفند از گياهان معطر ارتفاعات منطقه كرمانشاه مي چرند بو و طعم خاصي پيدا مي كند.

 

تفاوت روغن حيواني با روغن كرمانشاهي

 

روغن حيواني فرقي نمي كند، يعني اين روغن همان روغن كرمانشاهي است. اما به دليل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرايط خاص منطقه كرمانشاه، روغن توليدي در اين منطقه شهرت زيادي پيدا كرده است.

 

از گذشته تاكنون كرمانشاه مركز توليد روغن كرمانشاهي محسوب مي شده است.

روغن كرمانشاهي از شير گاو و گوسفند كرمانشاهي به دست مي آيد و به عنوان بهترين نوع روغن زرد در ايران شناخته مي شود. كشاورزان كرمانشاهي يك بار در اواسط بهار و يك بار در اواسط پاييز روغن توليد مي كنند. روغن توليد شده در فصل بهار طعم و بوي بهتري دارد زيرا حيوان از مراتع سرسبز بهاري تغذيه مي شد.

 

همه اين عوامل باعث شد كرمانشاه به عنوان مركز توليد اين روغن خوراكي ظاهر شود. پس روغن كرمانشاهي در واقع همان روغن حيواني است و تنها به دليل عطر و طعم چراي دام در دامنه هاي زاگرس و شير دام در اين منطقه دليل اين نام گذاري شده و روغن كرمانشاهي به برندي معروف تبديل شده است.

قيمت روغن كرمانشاهي يا همان روغن زرد گاوي محلي به خلوص و نحوه درست كردن آن توسط افراد محلي با تجربه بستگي دارد. در واقع روغن حيواني گاوي اصل فقط توسط افراد بومي كه مثل نهاوند در امتداد رشته كوه زاگرس هستند، با بالاترين كيفيت توليد مي شود.

 

تفاوت روغن حيواني گوسفندي و گاوي

 

البته استفاده از اين روغن براي پخت و پز، انتخاب بسيار بهتري نسبت به روغن هاي تراريخته و صنعتي است، اما در نظر داشته باشيد كه روغن هاي حيواني انواع مختلفي دارند و بهتر است قبل از خريد، تفاوت هاي آنها را بدانيد.

 

به طور كلي روغن گاو و گوسفند نرم تر از ساير روغن هاي حيواني است و روغن گوسفند و گاوميش به خصوص روغن گاوميش چوب غليظ تر از ساير روغن هاي حيواني است. از نظر علماي طب سنتي خواص روغن گاو يا گوسفند مشابه است و اين دو نوع روغن قويتر و بهتر از ساير انواع روغن به خصوص «كره» هستند.

 

زيرا گاوها كمتر و كمتر چرا مي شوند و كمتر از مراتع استفاده مي شود. از نظر عملي، روغن گاو نسبت به روغن گوسفند معطر كمتري دارد و به دليل افزايش توليد شير گاو، قيمت روغن گاو قطعا كمتر از روغن گوسفند است.

 

همچنين بسته به ميزان استفاده از روغن گاو و بره در تهيه آن، روغن مخلوط از نظر عطر و طعم بين اين 2 روغن قرار مي گيرد.

 

و باز با مراجعه به كتب مرجع طب سنتي ايران در مي يابيم كه طبيعت انواع روغن حيواني گرم و مرطوب است. به عبارت دقيق تر، همه روغن هاي حيواني اعم از گوسفند يا گاو طبيعت گرم و مرطوب دارند و با افزايش سن رطوبت آنها كاهش و خشكي آنها افزايش مي يابد. بنابراين اينكه مي گوييم جوهر روغن گاو خنك كننده است، سخني نادرست و فاقد اثبات علمي است.

 

معرفي بهترين روغن خوراكي

 

در گذشته به دليل تحرك زياد مردم در طول روز، هميشه از روغن حيواني براي تامين قواي بدني استفاده مي شد و هم اكنون نيز از اين روغن در خاورميانه، چين، هند و آمريكا بسيار استفاده مي شود.

 

هندي ها بزرگترين مصرف كنندگان اين نوع روغن هستند.

در سنت هاي پزشكي كهن مانند طب چيني، طب ايراني و آيورودا، اين روغن عنصر كليدي در برخي تركيبات دارويي بوده و به عنوان روغن پايه ضمادهاي گياهي يا مرهم هايي براي درمان سوختگي، جاي زخم و التهاب استفاده مي شود.

 

به گفته بسياري از كارشناسان بهترين روغن خوراكي از نظر طب سنتي روغن حيواني است. به گفته اين متخصصان، اين روغن نقش مهمي در سلامت، استقامت و قدرت بدني، شادابي و شفافيت پوست دارد.

 

روغن حيواني محلي براي پخت و پز

 

در حال حاضر 3 نوع روغن براي تهيه غذاهاي ايراني در بازار موجود است. اين سه نوع روغن پخت و پز عبارتند از روغن سرخ كردني، روغن پخت و پز و روغن سالاد. كاربرد هر كدام از عنوان آنها قابل درك است.

 

  • روغن سرخ كردني براي پخت و پز و درست كردن انواع كوكو و انواع كتلت، فلافل، سيب زميني، بادمجان، كدو و ... استفاده مي شود. زيرا روغن سرخ كردني مي تواند دماي بالا را براي مدت طولاني تحمل كند و غذا در هنگام سرخ كردن در دماي بالا آسيبي نمي بيند.
  • روغن هاي آشپزي بايد براي چيزهايي غير از سرخ كردن استفاده شود، مثلاً براي پخت برنج و خورش ها و ساير غذاها استفاده شود. بهتر است روغن پخت و پز را به مدت طولاني در دماي بالا نگه نداريد.
  • اما روغن كاهو را هرگز نبايد حرارت دهيد و مي توانيد آن را به انواع سالادها مانند كاهو، سالاد سزار، سالاد فصل و ... اضافه كنيد. يا روي سالاد بريزيد.

 

 

 

 

در حالي كه برخي از چربي ها مي توانند گرما را تحمل كنند، برخي نمي توانند و اگر در معرض حرارت بيش از حد قرار گيرند، طعم و مواد مغذي خود را در طول فرآيند پخت از دست مي دهند. نقطه دود روغن حيواني براي پخت و پز قابل قبول است. در ضمن اين روغن بيشتر از استفاده از كره يا مواد ديگر براي پخت و پز مناسب است و بهترين روغن براي پخت غذاهاي ايراني است.

 

روغن حيواني براي پخت برنج

 

روغن هاي مناسب براي پخت برنج داراي عطر و طعم متفاوتي هستند كه مي توانيد با توجه به ذائقه خود انتخاب كنيد. براي تهيه پلوي خوشمزه بايد برنج ايراني مرغوب را با مقدار مناسب روغن حيواني بپزيد.

 

زيرا بهترين روغن براي پخت برنج ايراني روغن حيواني است. همانطور كه مي دانيد برنج در سفره ايرانيان جايگاه ويژه اي دارد و پخت پلوي ايراني آسان نيست و تكنيك خاص خود را دارد.

 

بهترين روغن خوراكي براي پخت برنج ايراني، روغن حيواني يا روغن كرمانشاهي است.

ايران به عنوان يك صادركننده موفق در اين منطقه شناخته مي شود زيرا اين كشور انواع نفت را مطابق با استانداردهاي جهاني توليد مي كند. برندهاي مختلفي از اين روغن در كرمانشاه و ساير مناطق كشور توليد و عرضه مي شود.

 

به هيچ عنوان به روغن هاي كارخانه اي اعتماد نكنيد و حتما آن را از توليد كنندگان محلي تهيه كنيد.

 

خواص روغن حيواني براي سلامتي

 

آيا روغن حيواني مضر است؟ ميزان قابل توجه چربي اشباع شده در اين روغن طي 30 سال گذشته به آن شهرت بدي بخشيده است، اما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه برخلاف تصور عموم، مصرف متوسط ??اين نوع روغن خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد.

 

  • اين روغن براي افزايش انرژي بسيار مفيد است. اين روغن از طيف وسيعي از اسيدهاي چرب با زنجيره كوتاه و متوسط ??ساخته شده است كه براي بدن بسيار مفيد است. در حالي كه بيشتر چربي موجود در غذا به چربي بدن تبديل شده و باعث افزايش وزن مي شود.
  • روغن‌هاي حيواني مي‌توانند انرژي مورد نياز براي انجام فعاليت‌هاي روزانه را براي ورزشكاران و كساني كه سبك زندگي پرانرژي دارند، فراهم كند.
  • اين روغن از نظر طب ايراني پاك كننده، رفع اسپاسم، قدرت پادزهر، دفع سموم و جلوگيري از رسيدن اثر زهر مار به قلب است.
  • روغن حيواني پوست را نرم مي كند، صورت را تميز مي كند، مغز و سينه را از آلودگي ها پاك مي كند و بدن را پر مي كند. همچنين سودمندترين چيز در بيماري وبا استفاده از روغن گاو به وفور چه در غذا و چه در روغن بدن است.
  • روغن گوسفند و روغن گاو براي درمان خشكي بيني و گلو و سرفه خشك، يرقان، سنگ طحال و كليه مفيد است. نرم مي شود و مي جوشد يا ورم مي كند و پادزهر همه سموم است و ضد الكل است و كليه و مثانه را گرم مي كند ولي زياده روي در مصرف آن معده را ضعيف مي كند.

خواص روغن حيواني براي رحم

 

از نظر طب سنتي يكي از راه هاي درمان تنبلي رحم، مسح كردن رحم، تخمدان ها و معده با روغن حيواني و خوردن غذاي پخته شده با روغن زرد است. زيرا مصرف اين روغن باعث افزايش قدرت و قدرت بدن مي شود.

 

اگر خانم ها يك قاشق چاي خوري روغن زرد يا حيواني را زير شكم و كمر به مدت 20 دقيقه ماساژ دهند، اين روغن جذب پوست و مويرگ هاي رحم مي شود و در رفع خشكي رحم بسيار موثر است.

 

طبع روغن حيواني اصل

 

طبق كتب پزشكي و حكيمان طب سنتي، انواع روغن حيواني طبيعت گرم و سرد دارند و با بالا رفتن سن اين نوع روغن، رطوبت آن كاهش و خشكي آن افزايش مي يابد.

 

 مقدار مصرف روغن حيواني

 

افزودن روزانه دو تا سه قاشق غذاخوري روغن حيواني به رژيم غذايي، راهي عالي براي وارد كردن ويتامين هاي محلول در چربي به بدن است.

 

ميزان متعادل مصرف روغن حيواني در روز حداكثر 30 گرم است، بنابراين افرادي كه از چربي هاي حيواني استفاده مي كنند بايد توجه داشته باشند كه از مصرف روزانه 30 گرم در روز بيشتر نشوند. طبق اين اصل، مصرف اين نوع چربي به بدن آسيبي نمي رساند.

 

روغن حيواني حاوي مقادير زيادي ويتامين A، ويتامين E، ويتامين D و ويتامين K است.

روغن هاي حيواني حاوي اسيد چرب به نام اسيد لينولئيك مزدوج (CLA) هستند. اين اسيد چرب داراي طيف گسترده اي از مزاياي سلامتي است. به عنوان مثال، يك مقاله علمي در سال 2018 نشان داد كه CLA رژيم غذايي با كاهش 15 درصدي بيماري قلبي مرتبط است.

 

اگر از سندرم روده تحريك پذير يا بيماري كرون رنج مي بريد و بدن شما ممكن است در جذب ويتامين هاي محلول در چربي مشكل داشته باشد، روغن حيواني مي تواند با رساندن اين مواد مغذي به بدن به بهبود سلامت شما كمك كند.

 

بدن ما قادر به سنتز اين نوع اسيد چرب از مواد غذايي كه دريافت مي كنيم نيست، بنابراين يك رژيم غذايي سالم به مقدار مناسبي از اين اسيد چرب نياز دارد. در مطالعه اي كه روي موش هاي آزمايشگاهي انجام شد، مشخص شد كه سطوح پايين اين اسيد چرب باعث ريزش مو، ريزش پوست و تاخير در بهبود زخم مي شود.

 

خريد روغن حيواني

 

اگر به دنبال مجموعه اي قابل اطمينان و كار بلد براي خريد روغن حيواني هستيد و قصد خريد روغن حيواني كرمانشاهي درجه يك را داريد، حتما به همين آدرس مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد