معرفي رشته مهندسي معماري

معرفي رشته مهندسي معماري

رشته مهندسي معماري رشته اي با قدمت بالاست و از زماني كه انسان وجود داشته معماري نيز با آن همراه بوده است. به دليل نياز هميشگي انسان به سرپناه و محلي براي زندگي و همچنين رغبت انسان به زيبايي، رشته مهندسي معماري هميشه طرفداران خود را دارد. رشته مهندسي معماري رشته اي صرفا بر پايه دانش فني نيست و براي ورود به آن، وجود ذوق هنري و قدرت خلق يك اثر نو بسيار ضروري است. براي همين انتخاب رشته مهندسي معماري بايد با شناخت دقيق داوطلب از خود و سپس از رشته مهندسي معماري صورت بگيرد.

آشنايي با رشته مهندسي معماري

رشته مهندسي معماري يكي از زيرمجموعه هاي گروه آزمايشي رياضي فيزيك است و يكي از زيرشاخه هاي گروه مهندسي قرار مي گيرد. اين رشته تلفيقي از هنر و فن است و شامل دروسي مثل طراحي، زيبايي شناسي، سازه هاي بتني، مقاومت مصالح، و ... است كه به خوبي اين تلفيق را نشان مي دهد.

درواقع رشته مهندسي معماري به دنبال ساخت بناهاي گوناگون در مقياس بزرگ و كوچك است و به آن هنر محصور كردن فضا مي گويند. هدف از ايجاد رشته مهندسي معماري پرورش استعداد خلاقانه و انتقال دانش و مهارت هاي عمومي حرفه معماري  است. رشته مهندسي معماري در مقطع كارشناسي از سال 78 در ايران به وجود آمد و پيش از آن به صورت كارشناسي ارشد پيوشته دانشجو مي پذيرفت.

 

وظايف مهندس معماري

مهم ترين وظايف يك مهندس معماري عبارتند از؛

  • طراحي يك بنا و ساختمان از آغاز اجراي كار تا پايان آن
  • طراحي مراحل اجرايي كار ساخت بنا
  • طراحي اجزا و عناصر تشكيل دهنده بنا
  • نظارت و كنترل بر درستي اجراي مراحل ساخت بنا
  • مديريت پروژه
  • طراحي و اجراي پروژه هاي شهري و محوطه سازي ها
  • ارائه مشاوره درزمينه ساخت بنا

 

رشته مهندسي معماري براي چه كساني مناسب است؟

علاقه مندي به رشته مهندسي معماري و ساختمان سازي و معماري را مي توان شرط اول براي انتخاب رشته مهندسي معماري دانست. دانشجويان رشته مهندسي معماري بايد ذهني خلاق با قدرت تخيل و تجسم بسيار خوب داشته باشند تا بتوانند از آن در طراحي ساختمان ها كمك بگيرند.

علاوه بر اين توانايي پياده سازي طرح ها بر روي كاغذ نيز اهميت زيادي دارد.  همچنين تسلط بر درس هايي مثل رياضي (به ويژه هندسه) ضروري است؛ چراكه براي يادگيري بسياري از اصول و تكنيك هاي معماري، درس هايي مثل هندسه كاربردي، هندسه مناظر، و رياضيات و آمار بسيار به كار مي آيد.

همچنين رشته مهندسي معماري و علم معماري جز علومي است كه تحت تاثير عوامل فرهنگي قرار مي گيرد؛ به همين علت آشنايي با درس هايي مثل تاريخ معماري، مردم شناسي، اقتصاد، و غيره براي موفقيت مهندسان معماران مفيد خواهد بود. يابد بدانيد كه مهندسي معماري تلفيقي از هنر معماري و علم مهندسي است و اگر علاوه بر اصول مهندسي، از هنر نيز سر در مي آوريد، مي توانيد در اين رشته موفق شويد.

http://gg.gg/1309xr

https://bit.ly/3J1cJzE

https://did.li/yIL5q

https://mub.me/s7mg

https://t.ly/BhxWg

http://s.ecmaps.de/YRGxd

https://cutt.ly/69qxcky

https://is.gd/AHHI5K

https://shrtco.de/wWbG64

https://9qr.de/wWbG64

 

مزايا و معايب رشته مهندسي معماري

رشته مهندسي معماري يكي از رشته هاي گروه مهندسي است كه علاوه بر بعد فني، بعد هنري نيز دارد و جذابيت و كشش خاصي براي بسياري از دانشجويان دارد. با وجود اين امكان اشتغال دانش آموخته گان رشته مهندسي معماري بيشتر در شهرهاي بزرگ است و بسياري از آن ها براي كسب موقعيت شغلي مناسب مجبور به مهاجرت به شهرهاي بزرگ هستند. همچنين به دليل مشابهت ميان رشته مهندسي معماري با رشته مهندسي عمران بسياري از فارغ التحصيلان اين دو رشته به جاي يكديگر مشغول به كار مي شوند و بسياري از افراد شناخت دقيقي از تفاوت هاي ميان اين دو رشته ندارد.

 

بازار كار و درآمد رشته مهندسي معماري

در صورت وجود مهارت و تجربه كافي رشته مهندسي معماري از بازار كار خوبي برخوردار خواهد بود. فارغ التحصيلان رشته مهندسي معماري مي توانند در حوزه هاي معماري و ساختمان سازي مشغول به كار شوند و در شركت ها و سازمان هاي دولتي و خصوصي و دفاتر فني و مهندسي مرتبط با ساختمان سازي استخدام شوند و در سمت هايي مثل طراح فني ساختمان ها، ناظر اجراي طرح، و سرپرست دفترهاي مشاوره قرار بگيرند.

همچنين دانش آموخته گان رشته مهندسي معماري مي توانند در صورت داشتن سرمايه كافي و مجوز  دفتر خود را به صورت خصوصي تاسيس كنند و يا به صورت پروژه اي با موسسات گوناگون قرارداد ببندد. يكي ديگر از حوزه هاي فعاليت مهندسي معماري، كار در حوزه طراحي و معماري داخلي است. همچنين بعضي از مهندسان معماري تمامي توانايي هاي مهندسان عمران را خواهند داشت و مي توانند به جاي آن ها وظايف مهندس عمران را انجام دهند. درحال حاضر رشته مهندسي معماري در شهرهاي بزرگ در وضعيت بهتري نسبت به شهرهاي كوچك قرار دارد.

 

براي قبولي در رشته مهندسي معماري چه درس هايي را بايد بخوانم؟

رشته مهندسي معماري در زيرگروه يك گروه آزمايشي رياضي قرار دارد و درس هاي رياضي و فيزيك مهم ترين درس هاي تخصصي براي اين رشته هستند. ضريب دروس اختصاصي كنكور رياضي براي رشته مهندسي معماري عبارتند از؛

  • رياضي با ضريب 4
  • فيزيك با ضريب 3
  • شيمي با ضريب 2

 

منبع: www.pjmi.ir

https://p-tweets.com/pjmiir1082

https://list.ly/list/7oya-qrh-khshy-dr-ynstgrm-z-byn-khmnth-w-lykhh?make_list_mode=true

http://ttlink.com/pjmiir1082

https://replit.com/@pjmiir1082

https://answerpail.com/index.php/user/pjmiir1082

https://letterboxd.com/pjmiir1082/

https://www.kiva.org/lender/lllrq9984

https://slides.com/pjmiir1082

https://visual.ly/users/hicew33434/portfolio

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد